پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272289
افزايش جمعيت حيات‌وحش در منطقه «تنگ صياد»
تاریخ انتشار : 1403/07/17 12:16:44
نمایش : 58
مديرکل محيط‌زيست چهارمحال و بختياري گفت: جمعيت حيات‌وحش در منطقه پارک ملي و منطقه حفاظت شده «تنگ صياد» ۵۶ درصد افزايش داشته است.
سعيد يوسف پور در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از«جهانبين نيوز»، اظهار کرد: طي سرشماري روزهاي اخير که در پارک ملي تنگ صياد انجام شد برآورد جمعيت نشان از آن دارد که جمعيت نشخوارکنندگان وحشي از جمله کل و بز و گوسفند وحشي نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد افزايش داشته است.

وي تصريح کرد: در مناطق تحت مديريت حفاظت شده سالانه در دو نوبت سرشماري تابستانه و زمستانه انجام مي‌شود.

مديرکل محيط‌زيست چهارمحال و بختياري گفت: طي سرشماري روزهاي اخير که در پارک ملي تنگ صياد انجام شد برآورد جمعيت نشان از آن دارد که جمعيت نشخوارکنندگان وحشي از جمله کل و بز و گوسفند وحشي نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد افزايش داشته است.

يوسف پور بيان داشت: در سرشماري سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد کاهش جمعيت حيات وحش بوده‌ايم که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سرشماري سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد کاهش جمعيت و در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۱۰ درصدي در جمعيت حيات وحش استان بوده‌ايم.

وي شکار در شب، شيوع بيماري در بين حيوانات وحشي و خشکسالي را از عوامل کاهش جمعيت حيات وحش در سال ۱۴۰۱ و بارش سنگين برف از عوامل کاهش جمعيت حيات وحش در سال ۱۴۰۲ دانست.

مدير کل محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: افزايش تعداد نيرو، خريد تجهيزات به روز مثل دوربين ديد در شب با زوم بالا، تأمين تجهيزات خودرويي محيط‌بانان، مشارکت جوامع محلي و افزايش نظارت بر اين مناطق از جمله دلايل افزايش جمعيت حيات وحش در استان چهارمحال و بختياري بوده است.

يوسف پور خاطر نشان کرد: مشارکت مردم در شهر فرخشهر، سفيد دشت و روستاهاي پيرامون در اين مناطق باعث شد بتوانيم شرايط امنيتي خوبي را در منطقه حفاظت شده تنگ صياد ايجاد کنيم.

وي با بيان اينکه عمليات لازم براي پيشگيري از آسيب رساندن سيل در فصل بارندگي در مناطق حفاظت شده صورت گرفت اذعان داشت: سه قنات در منطقه حفاظت شده تنگ صياد به طور کامل لايه‌روبي شد.

يوسف پور با تاکيد بر اينکه خوشبختانه شاهد زاد و ولد بسيار خوب حيات وحش در اين استان بوده‌ايم گفت: معمولاً در نشخوارگان وحشي سه قلوزايي به ندرت ديده مي‌شود اما امسال شاهد سه قلو زايي در حيات وحش بوده‌ايم که علت آن امنيت مناطق حفاظت شده و افزايش شرايط زيستي در اين مناطق بوده است.

وي در پايان خاطر نشان کرد: افزايش ضريب حفاظتي مطرح شده در جوامع محلي باعث شده در حال حاضر به رشد بسيار خوب در حيات وحش برسيم.

انتهاي خبر/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html